Δεξιότητες που απαιτούνται για τη γραφή

Το Focus Lab στο 2ο Spoudase Festival!
22 Μαΐου, 2018
Έφτασε η ώρα των Πανελλαδικών…!
5 Ιουνίου, 2018

Δεξιότητες που απαιτούνται για τη γραφή

Δεξιότητες που απαιτούνται για τη γραφή

 

Η γραφή αποτελεί ένα σημαντικό κομμάτι στη ζωή του παιδιού  και απαιτούνται πολλές δεξιότητες για την κατάκτησή της. Παρόλο που η τεχνολογία αναπτύσσεται και φαίνεται να αντικαθιστά το γράψιμο, τα παιδιά συνεχίζουν να περνούν πολύτιμο χρόνο προσπαθώντας να μάθουν πώς να χειρίζονται σωστά το μολύβι. Όταν ένα παιδί κρατά με περίεργο τρόπο το μολύβι (που φαίνεται να το δυσκολεύει), καλό είναι να παραπεμφθεί σε έναν εργοθεραπευτή για να διερευνηθούν τυχόν παράγοντες που περιορίζουν την σωστή σύλληψη.

 

Γιατί είναι σημαντικό να γράφει σωστά ένα παιδί;

Η γραφή επηρεάζει την ικανότητα του παιδιού και πολλές φορές στέκεται εμπόδιο στο να δείξει αυτά που ξέρει. Ένα παιδί μπορεί να δώσει μια λανθασμένη εντύπωση για το εύρος των ικανοτήτων του λόγω της φτωχής γραφοκινητικής ανάπτυξης. Η εικόνα που δείχνουν αυτά τα παιδιά είναι η αργοπορία στην ολοκλήρωση των εργασιών, η δυσανασχέτηση στο γράψιμο μιας μεγάλης παραγράφου και η γενική αποφυγή των δραστηριοτήτων που εμπεριέχουν το γράψιμο. Σιγά σιγά το ίδιο το παιδί απογοητεύεται από τις επιδόσεις του και παραιτείται.

 

Από ποιους παράγοντες επηρεάζεται η γραφή;

  1. Κιναισθησία: H αίσθηση της κίνησης και της στάσης των μελών του σώματος. Δίνει πληροφορίες για το πόση πίεση θα βάλει το παιδί για να κρατήσει το μολύβι και για τον σωστό χωρικό προσανατολισμό  κατά τον σχηματισμό των γραμμάτων.
  2. Κινητικός προγραμματισμός: Η ικανότητα του ατόμου να σχεδιάζει, να οργανώνει και να εκτελεί την μορφή του εκάστοτε γράμματος ή την αλληλουχία των γραμμάτων που χρειάζονται για τον σχηματισμό μιας λέξης.
  3. Λεπτή κινητικότητα: Η λεπτή κινητικότητα σχετίζεται με την επιδεξιότητα, την δύναμη και τον έλεγχο των μικρών μυών του χεριού.
  4. Οπτική οξύτητα: Η ικανότητα του ατόμου να βλέπει καθαρά.
  5. Οπτική αντίληψη: H ικανότητα αντίληψης και επεξεργασίας αυτών που βλέπει το μάτι. Στην οπτική αντίληψη υπάγονται οι παρακάτω κατηγορίες:
  • Χωρικές σχέσεις
  • Οπτική διάκριση
  • Οπτική μνήμη
  • Οπτική διαδοχική μνήμη
  • Οπτικός εγκλεισμός
  • Διάκριση εικόνας από φόντο
  • Σταθερότητα σχήματος

 

  1. Σωστή στάση σώματος: Η ικανότητα του ατόμου να διατηρεί μια σωστή στάση σώματος κατά τη γραφή όπως για παράδειγμα να είναι ευθυτενής και να μη σκύβει πολύ.
  2. Δύναμη: Η ικανότητα του ατόμου να βάζει τον απαραίτητο για κάθε δραστηριότητα μυικό τόνο που χρειάζεται.
  3. Αντοχή: Η ικανότητα του ατόμου να διατηρεί μια σκόπιμη δραστηριότητα για αρκετό χρονικό διάστημα.
  4. Οπτικοκινητικός συντονισμός: H ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί το χέρι υπό την καθοδήγηση του ματιού.
  5. Αμφίπλευρος συντονισμός: Η ικανότητα του ατόμου να συντονίζει τα δύο ημιμόρια του σώματος.
  6. Πλευρίωση: Η ικανότητα του ατόμου να χρησιμοποιεί μια κατά προτίμηση πλευρά του σώματος.

 

Παρατηρώντας τις δεξιότητες που απαιτούνται για την ανάπτυξη της γραφοκινητικής δεξιότητας διαπιστώνει κανείς ότι είναι μια ιδιαίτερη διαδικασία, η οποία μπορεί να συναντήσει εμπόδια κατά την περάτωσή της. Θα πρέπει λοιπόν οι ειδικοί να οπλιστούν με υπομονή και κατανόηση σε περιπτώσεις παιδιών που αδυνατούν να αναπτύξουν έναν λειτουργικό τρόπο σύλληψης του μολυβιού.  

 

Καγγελίδου Σύλβια

Εργοθεραπεύτρια

 

Πηγές:

  • Cermak S., A Tseng, H. M. &. (1993). The Influence of Ergonomic Factors and Perceptual–Motor Abilities on Handwriting Performance. The American Journal of Occupational Therapy 47,10, 919-926.
  • Camhil, H. & Case-Smith, J. (1996). Factors That Relate to Good and Poor Handwriting. The American Journal of Occupational Therapy, 50, 9, 732-736.
  • Amundson, C. S. J. & Weil, M. J. (1994). Relationship Between Visuomotor and Handwriting Skills of Children in Kindergarten. The American Journal of Occupational Therapy, 48, 11, 982-988.
  • Πανεπιστημιακές σημειώσεις: Σηφάκη Γ. Μ. (2001). Ανάπτυξη και Εργοθεραπεία. Κεφ. 1, σελ. 2-33.

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται.