Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΝΟΥ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΔΙΑΧΥΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

Ανάγνωση Βιβλίου και Λογοθεραπεία
23 Ιουλίου, 2020
Κοινωνική φοβία. Πως μπορώ να την αναγνωρίσω;
28 Ιουλίου, 2020

Ο ρόλος της Λογοθεραπείας στην ανάπτυξη της Θεωρίας του Νου

Η ΑΝΑΠΤΥΞΗ ΤΗΣ ΘΕΩΡΙΑΣ ΤΟΥ ΝΟΥ ΣΕ ΠΑΙΔΙΑ ΜΕ ΔΙΑΧΥΤΕΣ ΑΝΑΠΤΥΞΙΑΚΕΣ ΔΙΑΤΑΡΑΧΕΣ

Η Θεωρία του Νου είναι μια βασική δεξιότητα που αφορά κοινωνικές-γνωστικές ικανότητες. Περιλαμβάνει την δεξιότητα να κατανοήσουμε τόσο τις δικές μας ψυχικές καταστάσεις, όσο και των άλλων. Πιο συγκεκριμένα, οι ψυχικές καταστάσεις αφορούν συναισθήματα, πεποιθήσεις και επιθυμίες. Ωστόσο, σχετίζεται με την ικανότητα της σκέψης και κυρίως με την ικανότητα να κατανοήσουμε ότι οι σκέψεις και οι απόψεις των άλλων ανθρώπων μπορεί να διαφέρουν από τις δικές μας.

Τα παιδιά με Διάχυτες Αναπτυξιακές Διαταραχές  δυσκολεύονται με την δημιουργία αντίληψης και κατανόησης των άλλων, όπως επίσης με τις κοινωνικές δεξιότητες αλληλεπίδρασης. Η κρίσιμη περίοδος της ικανότητας του παιδιού να αναπτύξει την Θεωρία του Νου είναι μεταξύ 3 και 5 ετών.  Από αυτό αντιλαμβανόμαστε ποσό σημαντική είναι η συμμετοχή του παιδιού σε προσχολικές δραστηριότητες, όπως ο παιδικός σταθμός, το νηπιαγωγείο και άλλες  κοινωνικές δραστηριότητες του παιδιού.

Χρήσιμες συμβουλές σε γονείς:

Η Θεωρία του Νου μπορεί να αναπτυχθεί με Λογοθεραπεία, καθώς οι δραστηριότητες προσαρμόζονται ατομικά για τις ανάγκες του παιδιού.

Πολύ σημαντικό ρόλο διαδραματίζουν οι γονείς, οι οποίοι μπορούν καθημερινά στο σπίτι να βοηθούν στην ανάπτυξη αυτών των δεξιοτήτων. Παρακάτω αναφέρονται κάποιες δραστηριότητες που μπορούν να βοηθήσουν το παιδί και γίνονται εύκολα από το σπίτι:

  • Συμβολικό παιχνίδι ή παιχνίδι ρόλων: Δημιουργείτε με το παιδί ένα φανταστικό σενάριο και αναλαμβάνετε ρόλους. Έτσι το παιδί προσποιείται και συμμετέχει σε μια κοινωνική δραστηριότητα. (π.χ. μανάβης και πελάτης, μαθητής και δασκάλα κ.α.). Αυτό μπορεί να γίνει είτε αναλαμβάνοντας το παιδί ένα ρόλο είτε δίνοντας ρόλο σε αρκουδάκια ή κούκλες. Με αυτόν τον τρόπο μπορεί να μάθει ευχάριστα να εκφράζει συναισθήματα και να κατανοεί τα συναισθήματα των άλλων. Είναι πιο εύκολο για ένα παιδί να εκφράσει συναισθήματα ενώ ‘κρύβεται’ πίσω από μια κούκλα παρά όταν αναφέρεται για τον εαυτό του.
  • Ανάγνωση παραμυθιών: Βοηθάει στο παιδί να αναπτύξει γνωστικές δεξιότητες, μνήμη, περιγραφικότητα, αντίληψη, προσοχή και αναγνώριση συναισθημάτων. Όλα αυτά δουλεύονται με ερωτήσεις π.χ. τι σκέφτεται ο ήρωας και πως μπορεί να νιώθει;  Περιέγραψε μου τι έκανε ο ήρωας τότε; Ποιοι ήταν μαζί του;  Μπορείτε να αλλάξετε κάποια γεγονότα του παραμυθιού και να προσθέσει το παιδί ότι θέλει. Κάνοντας το  δείχνετε στο παιδί πως υπάρχουν διαφορετικά συναισθήματα και σκέψεις άρα και διαφορετική κατάληξη. Όποτε, συμβαίνει συχνά να διαφέρουν οι σκέψεις και τα συναισθήματα του παιδιού σε σχέση με των άλλων ανθρώπων.   Διαβάστε περισσότερα εδώ
  • Εκμάθηση συναισθημάτων μέσα από παντομίμα: Για μεγαλύτερα παιδιά φτιάχνετε χαρτάκια με συναισθήματα και έτσι  προσπαθούν να εκφραστούν μέσα από την παντομίμα.  Για μικρά παιδιά βρείτε εικόνες που δείχνουν το συναίσθημα και θα πρέπει να το μιμηθεί σωστά. 
  • Συζήτηση και εξήγηση:  Μπορεί να ακούγετε αυτονόητο αλλά είναι και το πιο σημαντικό. Εξηγήστε, λοιπόν, στο παιδί όσες φορές και να χρειαστεί γιατί οι άλλοι συμπεριφέρονται διαφορετικά σε κάποιες καταστάσεις και δώστε παραδείγματα. Μιλήστε εσείς για τους άλλους και δείξτε πως μπορεί να νιώθει ο άλλος. Π.χ. Όταν χτυπάει έναν συμμαθητή του μπορείτε να εξηγήσετε πως νιώθει αυτός ο συμμαθητής και αν του αρέσει ή όχι.

Βάσω Δροσίδου,

Λογοθεραπεύτρια

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *